Мисли от книгата на Масару Ибука "Всичко се решава преди детската градина"
Снимка: Guliver / iStock
"След 3-годишна възраст детето вече е развило личността си, и би трябвало да уважаваме както него, така и волята му."
Така мисли големият индустриалец и създател на технологичния гигант „Сони” Масару Ибука (1908-1987) - новатор и в сферата на семейната психология.
Благодарение на гъвкавата си бизнес философия и иновационни патенти, той успява само за десетилетие да превърне скромното си предприятие в движеща сила на икономическото чудо, както наричат Япония след Втората световна война.
Ибука е основател и на Асоциация за ранно развитие, а идеите му за необятния потенциал на невръстното дете са събрани в книгата „Всичко се решава преди детската градина”. Днес тя помага на милиони родители от цял свят, решени да дадат добър старт в живота на своите деца. Ето няколко мисли от нея:
"Учените успяха да докажат, че развитието на интелекта е функция от сбора от опити, осъществени между раждането и тригодишната възраст, или с други думи, в периода на развитие на мозъчните клетки. Следователно, никое човешко същество не се ражда гениално или глупаво. Но стимулирането на мозъчните клетки между раждането и третата година се оказва решаващо за неговото бъдеще."
*
"Ако караме едно дете да слуша хубава музика или да взема уроци по цигулка, това няма за цел да го направи музикален гений; ако го учим на чужд език, това не означава, че искаме да го превърнем в гениален лингвист, нито че го подготвяме да влезе в „добра“ детска градина или в „добро“ начално училище. Става дума единствено за техника, чиято цел е да провокира израстването на безкрайния потенциал, който детето носи в себе си, и да увеличим личната му удовлетвореност."
*
"Всеизвестно е, че при раждането си човешкото бебе е много по-неразвито от тези на другите животни: малкият човек се задоволява само да пищи и да суче. Кученцето, маймунката, жребчето знаят да се изправят, дори да се задържат на крака и да ходят още с раждането. Зоолозите смятат, че детето има изоставане от десет-единайсет месеца в сравнение с другите бозайници. Това изоставане се приписва на изправената стойка.
След като човекът се е научил да ходи на два крака, плодът не е можел да преседи в утробата на майката до окончателното си съзряване. Ето защо детето се ражда в състояние на пълна зависимост. То трябва да се учи на психомоторика, защото при раждането мозъкът му наподобява чисто бял лист. Тъкмо онова, което ще напишем на този лист, ще определи способностите и възможностите на детето."
*
През първите шест месеца след раждането мозъкът е достигнал 50% от своя потенциал на възрастен, а на тригодишна възраст – 80%. Това не означава, че след тригодишна възраст клетките престават да се развиват: на тази възраст щафетата се поема от задната част на мозъка, а на четири години от друга част – предната, където започва процесът на свързването във верига. Става дума за челните лобове. В електрониката наричаме това „хардуер“, който представлява основната верига на машината, и „софтуер“, който определя за какво ще се използва оборудването."
*
И днес много крайно „прогресивни“ психолози и възпитатели смятат, че е чудовищно да се опитваме да „обучаваме“ едно невръстно дете. Те са на мнение, че „да се тъпче един млад мозък“ ще направи детето тревожно и че то трябва да бъде оставено да расте, както му харесва. Някои дори мислят, че е естествено едно дете да бъде егоист и да е съсредоточено върху собственото си удоволствие.
Снимка: Guliver / iStock
Родители по целия свят са повлияни от това течение и старателно следват подобни „природни“ принципи. Децата порастват и тръгват на детска градина. Внезапно дотогава меките като памук родители изведнъж стават истински тирани, които тормозят отрочетата си през цялото им образование. Аз съм на мнение, че още от самото начало трябва да бъдем едновременно строги и нежни.
След това, когато детето вече е развило личността си, би трябвало да уважаваме както него, така и волята му. Нека обобщим, че след тригодишна възраст родителите вече не трябва да се месят. Различното им поведение може да има разрушителни последици и да подтикне децата към бунт."
Съгласни ли сте с тази теория?
Източник: Издателство "Колибри"
За да станем по-добри хора, трябва да се изправим пред погрешните си представи.
Снимка: Shutterstock
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари